Oyunlaştırma ve Çalışanlar
Bir oyunun sınırlarını anlayamayız. Birçok farklı oyunu düşündüğümüzde ortak bir nokta bulmakta zorlanırız, bulamayız. Bazı oyunlarda puan, skor gibi özellikler ön plana çıkarken bazı oyunlarda kazanan ya da kaybedenin, bireysel oyuncuların ve hatta takımların olduğunu görürüz.
Oyunlaştırma (gamification) ve oyunun (game) ayrımında aşağıdaki kısa tanım yardımcı olabilir.
“Oyunlaştırma, oyun öğelerini ve oyun tasarım tekniklerini oyun dışı kapsamında kullanmaktır.”
Oyunlaştırma bizlere sanal dünya oyunları ya da simülasyonlardan daha çok gerçek dünyada; işyerinizde, kariyer ile ilgili web sitesinde, olduğumuzu hatırlatır. Oyunlaştırma buralardaki deneyimlerimizi; yıl içinde katılmak istediğiniz eğitimleri katalogdan seçerken, kariyeriniz için özgeçmişinizi hazırlarken, iyileştirmeyi ve zenginleştirmeyi sağlamayı amaçlar.
Oyunlaştırmanın kapsamını oyunun öğelerini kullanarak belirlemek istersek, oyunun öğelerini hatırlamamız iyi olacaktır.
Bir oyunun
İsteğe bağlı olması (Voluntarily)
Hedefi (Objective)
Sınırları (Limitation)
Oyuncunun, oyunun anlamı olduğunu düşünmesi (Meaningful of Games)
Oyucunun, oyunun kurallarını takip etmesi (Follow the Rule)
gerekir.
‘’Whoever must play, can not play’’
Finite and Infinite Games, James P. Carse
Oyunlaştırmanın işyeriniz için önemli olduğunu hatırlayın ve çalışanlarınızı oynamak zorunda olan bir oyuncuya dönüştürmeyin. James P. Carse bir şeyi yapmaya zorlandığınızda bunun artık bir oyun olmadığını söylüyor.
Ayhan Köroğlu